معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی:

حل مسائل جامعه ضرورت یک دانشگاه اجتماعی است که توسعه میان رشته ای می تواند در حل آن نقش آفرینی کند

۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۷ کد : ۱۶۴۶۴ خبر روز
تعداد بازدید:۲۳۳۴
دهمین نشست هم اندیشی هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی با مدیران گروه های آموزشی دانشگاه با هدف برنامه ریزی آموزشی و تبیین برنامه های راهبردی گروه ها، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.
حل مسائل جامعه ضرورت یک دانشگاه اجتماعی است که توسعه میان رشته ای می تواند در حل آن نقش آفرینی کند

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست گفت: جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل ماهیت علوم انسانی آن در بین دیگر دانشگاه ها جایگاه ویژه ای است و انتظاری که از این دانشگاه می رود، انتظار خاصی است. وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت علوم انسانی را در کشور دارد و به همین دلیل اگر قرار است اتفاقی در علوم انسانی رخ دهد باید پرچم آن را این دانشگاه بالا ببرد. دانشگاه علامه طباطبائی با داشتن مجموعه استادان ارزشمند و فرهیخته می تواند در حوزه تحول در علوم انسانی پیش قراول باشد. استادانی که هر کدامشان در علوم انسانی وزنه¬ای هستند و اگر امروز در دستگاه‌های اجرای مشکلی پیش بیاید از آنها نظر کارشناسی گرفته می شود.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی افزود: اگر نتوانیم از این ظرفیتی که در اختیار ما قرار دارد به نحو مطلوب استفاده کنیم، نشان دهنده ناتوانی و ضعف ما است. نگاه ما این است که بتوانیم خدمتگزار دانشگاه و دانشگاهیان باشیم و مسائل دانشگاه را به پیش ببریم. با جدیت معتقد هستم که ما نیاز داریم مجموعه هیئت علمی دانشگاه پای کار بیایند و کمک کنند دانشگاه را یک گام بالاتر ببریم.
وی اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که تا کنون انجام شده این است که تلاش کردیم با دعوت از استادان و مدیران گروه ها بفهمیم برنامه راهبردی دانشگاه در ۵ سال آینده چیست. بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور چه ماموریت‌ها و چشم اندازی برای آینده دارد و باید چه کاری در حوزه علوم انسانی انجام دهد. اگر بتوانیم چشم‌انداز روشنی را مشخص کنیم می‌توانیم به یک همگرایی برسیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که همه فعالیت های دانشگاه در یک مسیر مشخص قرار گیرد.
دکتر معتمدی با بیان اینکه هدف فقط نوشتن برنامه‌راهبردی نیست بلکه اجرا شدن آن نیز مهم است، افزود: داشتن برنامه راهبردی برای گروه های آموزشی یعنی اینکه در گروه ها تعریف کنیم عضو هیئت علمی تازه واردی که قرار است اضافه شود در جهت اهداف و ماموریت های گروه، دانشکده و دانشگاه چه کاری قرار است انجام دهد و چه نقشی ایفا کند. همچنین چه کاری باید انجام شود تا موضوع رساله های دانشجویان ما در جهت ماموریت گروه، دانشکده، استاد و دانشگاه قرار گیرد. باید برای تعالی دانشگاه برنامه داشته باشیم و در جهت آن برنامه حرف بزنیم و آنها را به اقدام و رفتار تبدیل کنیم و در ادامه پیگیری کنیم که آن برنامه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه ارزش گذاری جامعه نسبت به علوم انسانی پایین است، گفت: یکی از دلایل این ارزش گذاری پایین این است که دانش آموختگان علوم انسانی به درستی نمی دانند بعد از فارغ التحصیلی قرار است چه کاری انجام دهند. باید به دنبال راه حل باشیم تا دانش آموختگان علوم انسانی با کسب مهارت و گنشگری اجتماعی متناسب با تخصص خود بتوانند بعد از دانش آموختگی کاری انجام دهند و جایگاه خود را پیدا کنند. اگر دانشجو بداند، رشته ای که در آن درس می‌خواند اثربخش است با میل بیشتری آن را ادامه خواهد داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه همه مشکلات راه حل دارند، افزود: در نگاهی که من نسبت به دانشگاه دارم کارهایی از قبل در دانشگاه وجود داشته که باید ادامه و بهبود پیدا کند و سطح آن‌ها بازتعریف و بالاتر رود و بعضی از اقدامات نیز باید راهکار و  شرایط آن دوباره ایجاد شود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین ماموریت های دانشگاه باید تحول در علوم انسانی باشد. تحول در علوم انسانی باید تعریف شود. روزآمد، کاربردی، بومی سازی و اسلامی سازی شود. علوم انسانی تحت تاثیر بافت، فرهنگ و روابط بین انسان ها است بنابراین زمان آن رسیده که دانش علوم انسانی را با توجه به بافت و بوم خود مطالعه و تحقیق و بر اساس آن اظهار نظر کنیم.
دکتر معتمدی گفت: معتقدیم انسان به غیر از ساحت های مادی، اجتماعی و روانی، ساحت معنوی هم دارد که برای فهم آن باید از یک منبع معرفتی دیگر کمک بگیریم. البته این به معنای کنار گذاشتن دانش بشری نیست چرا که این دانش حاصل تجربه تاریخی بشریت است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت بلکه باید به آن اضافه کرد. زمانی که به یک حوزه از دانش تاکید می‌شود به این معناست که غنی سازی آن دانش مد نظر است.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه علوم انسانی باید با صنعت و جامعه در ارتباط باشد، افزود: برای به نتیجه رسیدن این کار باید ایده بدهیم و برای اجرای ایده برنامه داشته باشیم. نیاز است همه گروه‌های دانشگاه در جهت رشد و ارتقاء دانشگاه و تحول در علوم انسانی برنامه ارائه دهند. همه استعدادها و توانایی های دانشگاه باید پای کار بیایند تا بتوانیم تحول در علوم انسانی را انجام دهیم و پیشرفت کنیم.
در ادامه نشست دکتر آدمی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست با ابراز خشنودی از حضور در جمع استادان فرهیخته و برجسته دانشگاه، گفت: استفاده از نظرهای مدیران گروه ها و شنیدن مسائل، فرصت‌ها، چالش‌ها، قدرت ها و ضعف‌های رشته ها و گروه های مختلف بسیار مهم است. هر گونه تحولی در این دانشگاه با همفکری، هم اندیشی و تعامل استادان و هیئت های علمی امکان پذیر است و از این طریق است که می توان گام‌های بزرگ و اساسی برداشت. مدیران گروه ها از سیاست گذاری های دانشگاه مطلع هستند و ارتباط نزدیکی با اعضای هیئت علمی دارند. آنها به عنوان حلقه واسط عمل می کنند و می توانند مجموعه رهنمود های ارزشمندی که اعضای هیئت علمی برای سیاست‌گذاری بهتر و اعمال قانون های دقیق تر و مشخص تر دارند را به مدیران رده بالاتر انتقال دهند.
وی افزود: آنچه باید در دستور کار قرار گیرد، بالابردن جایگاه گروه های آموزشی در دانشگاه است تا به جای اینکه مطالبات از طرف مرکز آموزش به گروه ها داده شود، از طرف گروه های آموزشی به مرکز آموزش ابلاغ شود. معاونت آموزشی در خصوص تحول و سیاست گذاری راهبردی و پیرو برنامه تحول کلان دانشگاه، به دنبال این است که برنامه راهبردی معاونت آموزشی را تدوین و در اختیار استادان قرار دهد. چرا که اگر این سند راهبردی در آموزش وجود نداشته باشد امکان سنجش و ارزیابی گروه ها،کارها و برنامه ها در آینده وجود نخواهد داشت.
دکتر آدمی بیان کرد: تمام برنامه ها، آیین نامه ها و بخشنامه هایی که قرار است به گروه‌ها ارسال شود باید با برخورداری از یک نظم راهبردی، در جهت برنامه کلان و سیاست گذاری راهبردی دانشگاه تعریف شود. بنابراین تلاش بر این است که هرگونه بخشنامه و آیین نامه ای که از آموزش صادر می شود در جهت تبیین یکی از راهبرد ها و ماموریت های آموزش باشد. برنامه آموزش باید قابل پیش بینی باشد و حضور گروه‌های مختلف آموزشی در این مسیر بسیار کمک کننده و تاثیرگذار است.
وی با اشاره به مسائل مهم حوزه آموزش، گفت: یکی از مسائل مهم که حوزه آموزش نقش تاثیرگذاری را در آن ایفا می‌کند، مسئله هویت و برند دانشگاه در بیرون از دانشگاه است. داشتن یک دانشگاه اجتماعی با محوریت حل مسائل جامعه نیز از دیگر مسائل مهم این حوزه است که وجود رشته های میان رشته ای می تواند در حل آن نقش آفزینی کنند. حل مسائل جامعه با کمک رشته های کلاسیک خیلی امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید بتوانیم با رفتن به سمت رشته های میان رشته ای، مسائل جامعه که بسیار پیچیده هستند و فقط با یک رشته قابل حل نیستند را حل کنیم.
دکتر آدمی در پایان با مهم دانستن بعد کیفی آموزش و پرداختن به آن توسط معاونت آموزشی، گفت: رعایت دستورالعمل ها و قانونمندی، حفظ آرامش در فضای آموزشی، ایجاد نشاط آموزشی، تعامل میان استادان، ایجاد صمیمیت میان گروه های آموزشی، اعضای گروه ها و آموزش با گروه ها نیز از دیگر برنامه های معاونت آموزشی برای ارتقا سطح علمی و کمک به برنامه راهبردی دانشگاه است. همچنین پیگیر سنجش و ارزیابی دقیق گروه های آموزشی و ارائه کارنامه ای تحت عنوان "کارنامه گروه‌ها" با یک شاخص دقیق هستیم تا از این طریق بتوانیم به ارزیابی درستی از وضعیت گروه های آموزشی دست پیدا کنیم.

 


نظر شما :