دکتر معتمدی : توجه به وجه معلمی و فراگیری دانش و مهارت‌های مکمل، متضمن موفقیت در انجام وظایف استادی است

تعداد بازدید:۴۷۳
دکتر معتمدی : توجه به وجه معلمی و فراگیری دانش و مهارت‌های مکمل، متضمن موفقیت در انجام وظایف استادی است

 

دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه در سی‌امین دورۀ دانش افزایی اعضای هیأت علمی دانشگاه، ضمن عرض تبریک به اساتید جدیدالاستخدام، بیان کردند: هدف از این جلسات، ارتقاء سطح وجه معلمی استادان عزیز می‌باشد. با توجه به وظایفی که بر عهده استادان دانشگاه است، انتظار می‌رود اساتید دانشگاه در کنار وجه تخصصی و تسلط بر مبانی علمی رشتۀ خود، وجه معلمی را نیز مورد توجه قرار داده و با کسب دانش و ارتقاء مهارت‌های مورد نیاز در جهت اهداف عالیۀ تدوین شده گام بردارند.

در ادامه ایشان عنوان کردند؛ استادی حرفه‌ای است که علاوه بر جنبه دانش تخصصی، به مجموعه‌ای از دانش‌های مکمل نیز نیاز دارد که این دانش‌ها، متضمن موفقیت استاد در انجام صحیح وظایف محوله می‌باشد. وی دانش ادبیات را یکی از این دانش‌های مکمل معرفی کرد و گفت استاد نمی‌تواند با دانش ادبیات بیگانه باشد و در واقع فهم درست از ادبیات، لغات، معانی و مفاهیم، ابزار قدرتمندی برای ارتباط با دانشجو در اختیار استاد قرار خواهد داد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه از تاریخ هم به عنوان یکی دیگر از دانش‌های مکمل مورد نیاز اساتید نام برد. ایشان آشنایی با فلسفه و به‌ویژه فلسفۀ تعلیم و تربیت را نیز از دیگر دانش‌های مکمل مورد نیاز این حرفه دانستند که هدف آموزش دروس مختلف را بیان می‌نماید و غایت آموزش را که همانا رشد تمامیت شخصیت و شکوفا شدن استعدادهای فراگیران است، تبیین می‌کند. 

دانش روانشناسی از دیگر دانش‌های مکملی بود که دکتر معتمدی از آن به عنوان هدایت‌گر استاد در شناخت ویژگی‌های فراگیران جوان و نحوۀ تعامل با آنها در موقعیت‌های مختلف، نام برد. دکتر معتمدی بیان کرد؛ از آنجا که تحقیقات جدید مؤید این موضوع است که هویت ‌یابی در نوع انسان ممکن است حتی تا 29 سالگی نیز ادامه پیدا کند، بی گمان تسلط استاد بر موضوعات روانشناسی، کمک شایانی به هدایت نسل جوان در مسیر درست خواهد کرد.

ایشان سپس کسب مهارت در فنونی مانند روش‌های تدریس، کلاس‌داری، استفاده از تکنولوژی‌های روز و ارزشیابی را از دیگر نیازمندی‌های استادان قلمداد کردند که می‌تواند ایشان را برای کسب نتایج بهتر، با صرف انرژی کمتر، آماده کند.

دکتر معتمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تشریح علم مسموع (علم آموختنی) و علم مطبوع (علمی که از طبیعت و سرشت انسان سرچشمه می‌گیرد)، علم مطبوع را یکی از پیش‌نیازهای معلمی در دانشگاه دانستند و عنوان کردند علم مسموع بدون علم مطبوع بی فایده و خروجی آن بی ارزش خواهد بود. تشخیص صحیح و تمیز درستی از نادرستی به علم مطبوع مرتبط بوده و این علم فرد را در تدبیر امور و مواجهۀ مدبرانه با مسائل مختلف یاری خواهد کرد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در این بخش از صحبت‌های خود با بیان این حدیث (اَلعَقلُ‌ ما عُبِدَ بِهِ‌ الرَّحمنُ‌ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان) از امام صادق (علیه السلام)، اوج علم و تعقل را بندگی خدا دانستند. کسی که بندۀ خدا باشد، بندۀ کس دیگری نبوده و آزاده است. این بحث یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید به آن حساس بود.

دکتر معتمدی در پایان ضمن تشکر از مدرسان این دورۀ آموزشی، اعضای حاضر در کارگاه و مجموعۀ معاونت آموزشی جهت برگزاری این برنامه، تهیۀ یک بستۀ آموزشی، شامل تمامی دانش‌های مکمل مورد نیاز  در ارتقاء وجه معلمی استادان را ضروری دانستند.

   


نظر شما :