سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه عنوان کرد:
تمدنسازی نوین ایرانی-اسلامی مبتنی بر گفتمان رهبری معظم در گام دوم انقلاب، باید مهمترین آرمان جامعۀ دانشگاهی باش
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه عنوان کرد:
تمدنسازی نوین ایرانی-اسلامی مبتنی بر گفتمان رهبری معظم در گام دوم انقلاب، باید مهمترین آرمان جامعۀ دانشگاهی باشد
دکتر علی آدمی سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سیامین دورۀ دانشافزایی اعضای هیأت علمی که بهصورت برخط برگزار شد، در جمع اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام دانشگاه، ضمن تأکید بر اهمیت دورههای دانشافزایی در تحقق آرمانهای جامعۀ دانشگاهی به تشریح سیاستهای کلان آموزشی پرداختند.
ایشان در ابتدای صحبتهای خود، ورود اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام را به دانشگاه علامه طباطبائی تبریک گفتند و عنوان کردند، از اینکه در بین اساتیدی هستم که در عین جوانی، تجربیات گرانسنگی در حوزۀ معلمی دارند بسیار خرسندم.
دکتر آدمی با اشاره به صحبتهای سرپرست محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر معتمدی، انتخاب دانشگاه و مسیر معلمی توسط اساتید حاضر در برنامه را مورد توجه قرار داد و افزود: این مسیر، فرصتها، چالشها، اهداف و استراتژیهای خاص خود را دارد و مناسب است که با آگاهی و شناخت بیشتر از ملزومات آن، بهویژه در حوزۀ اهداف، ادامۀ مسیر را طی کنیم.
وی عنوان نمود با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در گام دوم انقلاب، به بحث جوانان و علم و دانش داشتهاند، میتوان تمدن سازی نوین ایرانی-اسلامی را مهمترین هدفی دانست که باید در سرلوحۀ کار اساتید دانشگاه باشد.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه درخصوص تمدنسازی ایرانی-اسلامی گفت: همۀ ما باید آرمانمان این باشد که در جهت تحقق این هدف گام برداریم و برای این منظور باید به این پرسش پاسخ دهیم که جایگاه دانشگاه در مسیر تمدنسازی کجا است؟ این سؤال مهمی است که پاسخ آن بسیار تعیینکننده است. اگر این نکته را قبول کنیم که تمدن ایرانی-اسلامی از قرون هفتم و هشتم هجری قمری به بعد دچار انحطاط شد، باید اذعان نمود که اصلیترین دلیل این انحطاط به این موضوع برمیگردد که ایدهپردازی، خلاقیت و اکتشافات علمی در این تمدن رو به ضعف گذاشته است. در بستر مطرح شده، همواره علم و دانش به عنوان یکی از نکات اصلی و کلیدی در تمدنسازیها مورد توجه بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: دانایی در امور آموزشی و پژوهشی از عناصر اصلی و شرط لازم برای ساخت، احیاء و تقویت یک تمدن است و طبیعتاً احیای تمدن ایرانی-اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جدی گرفتن تخصصگرایی در این زمینه، بسیار حیاتی خواهد بود. اگر به دانشگاههای بزرگ دنیا نگاه کنیم میبینیم که نسلهای اول و دوم آنها، دانایی محورند. لذا اساتیدی که کاندید ورود به دانشگاه میشوند باید در درجۀ اول با تسلط بر حوزۀ تخصصی خودشان، صاحب حرف و ایده در آن رشته باشند.
دکتر آدمی توانایی و عملیاتی کردن ایدهها را بهعنوان دومین پیششرط برای تحقق احیای تمدن نوین ایرانی-اسلامی معرفی کرد و گفت؛ ما بهعنوان اعضای هیأت علمی دانشگاه باید توانایی را توأم با دانایی، در مأموریتها تعریف کنیم. توانایی به این معنا است که دانش تخصصی و ایدههای خود را کارآمد کرده و در جهت حل مسائل جامعه بهکارگیریم. بدون شک در صدر یا در ذیل بودن یک تمدن، تا حد زیادی به کارآمدی آن بستگی دارد. تلاشها باید به سمت و سویی برود که تمامی دانشهای تولید شده، سمینارها، کارگاههای آموزشی، همافزاییها و ... در جهت پیشبرد مسؤولیت اجتماعی دانشگاه و حل مسائل جامعه باشد. حرکت دانشگاه از بعد دانایی به بعد حل مسئله، کارآفرینی و تربیت دانشجویان ماهر، الزامی انکارناپذیر است. از اساتید انتظار میرود که هر یک به سهم خود و از طریق راهبردهایی نظیر بازبینی در رشتههای موجود و ایجاد حوزههای میانرشتهای، نقشی مهم و سازنده در این حرکت داشته باشند. چنانچه این حرکت به صورتی باشد که دانشگاه در متن رخدادها، حوادث و بحرانهای جامعه قرار بگیرد و بتواند از طریق حل مؤثر این مسائل، نظام بومی خودش را استخراج کند، چرخۀ توانمندی بهعنوان دومین محور تمدنسازی، تکامل خواهد یافت.
سرپرست معاونت آموزشی، نگاه عمیق سرپرست محترم دانشگاه به بحثهای تحولی را در همین راستا دانست و بیان کرد؛ جناب آقای دکتر معتمدی در جلسات متعدد، این نگاه تحولی را مورد تأکید قرار داده و با تشکیل کارگروهی ویژه برای بحث تحول در حوزههایی نظیر روزآمدی، بومیسازی، کارآمدی و اسلامیسازی در علوم انسانی، تحقق این آرمان را به جد، پیگیر است.
در ادامه، هویت آفرینی بهعنوان سومین محور مهم در بحث تمدنسازی دانشگاه مورد توجه جناب آقای دکتر آدمی قرار گرفت. ایشان هویت ایرانی- اسلامی را بهعنوان هویتی که باید در نسل جوان شکل بگیرد، معرفی کرد و اظهار نمود؛ متن دانشگاه باید پر از نمادهای ایرانی-اسلامی باشد و هر اندازه که دانشگاه از این هویت فاصله بگیرد، چرخۀ تمدنسازی، ناقصتر خواهد شد. داشتن یک شأن تربیتی که منبعث از هویت و سنتهای دیرینۀ ایرانی- اسلامی جامعه است، نقشی بیبدیل در این هویتسازی بازی خواهد کرد. تربیت دانشآموختهای که در کنار دانایی و توانایی، به هویت، دین، نظام و ارزشهای جامعۀ خود افتخار میکند، چرخۀ فرآیند تمدنسازی نوین ایرانی و اسلامی را به سر منزل مقصود خواهد رساند.
دکتر آدمی در پایان با آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی اساتید جدیدالاستخدام، ضمن تقدیر از برگزاری چنین نشستهایی، ابراز امیدواری کرد که با تدوین برنامههایی مبتنی بر، محورهای مورد تأکید رئیس محترم دانشگاه و با مشارکت تمام اعضای خانوادۀ بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی، آرمان تحول در علوم انسانی به منصۀ ظهور برسد.
نظر شما :