نشست هم‌اندیشی آموزش هوشمند ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه برگزار شد

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۱۷:۳۵ کد : ۲۸۹۱۲ اخبار آموزشی
تعداد بازدید:۴۶۹
به گزارش روابط‌عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی، نشست هم‌اندیشی آموزش هوشمند ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، صبح روز دوشنبه ۸ اردیبهشت در سازمان مرکزی برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی آموزش هوشمند ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه برگزار شد

نشست هم‌اندیشی آموزش هوشمند ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی، نشست هم‌اندیشی آموزش هوشمند توسط مرکز یادگیری الکترونیکی معاونت آموزشی ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، صبح روز دوشنبه ۸ اردیبهشت در سازمان مرکزی برگزار شد.

نخست دکتر مرتضی طاهری، معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی، با اشاره به دهه سرآمدی آموزش و شعار “بالندگی با آموزش هوشمند”، افزود: وزارت علوم دهه‌ای را با عنوان دهه سرآمدی آموزش اعلام کرده که این دهه از ۶ تا ۱۶ اردیبهشت است.

طاهری با اشاره به اینکه هوشمندسازی آموزش فقط محدود به هوش‌مصنوعی نیست، ادامه داد: غرض از هوشمندسازی آموزش، سازگاری با محیط و روش تدریس و آموزش متغیر است. اگر سازگاری نداشته باشیم، نمی‌توان به صورت هوشمند آموزش داد. نگاه ما به هفته آموزش نگاه موقتی نیست و در طی سال هم ادامه دارد. طاهری با اشاره به ارزیابی و بهبود رساله‌ها، افزود: چندین نشست برای ارزیابی و داوری رساله‌ها داریم تا آن‌ها را بهبود بخشیم.

در ادامه دکتر پورمحمدباقر، مدیر مرکز یادگیری الکترونیکی و دبیر نشست آموزش هوشمند ضمن تبریک هفته سرآمدی آموزش به معرفی سخنرانان مدعو پرداخت. پورمحمدباقر به کارگیری تکنیک ها، ابزارها و تجهیزات هوشمند به منظور تسهیل فرآیند ها و افزایش کارایی عملیات های گوناگون در آموزش را آموزش هوشمند نامید و اهداف آموزش هوشمند شامل بهبود کارایی و بهره وری، افزایش امنیت، استفاده هوشمند از داده ها، بهبود و ارتقا جایگاه نیروی انسانی متخصص، فراهم شدن فرصت انتخاب و شخصی سازی در آموزش را بر شمرد.

پورمحمد باقر سطوح به کارگیری هوش مصنوعی در آموزش را به هشت سطح آموزش یادگیری استفاده عمومی(معرفی و کار با ابزارهای عمومی)، آموزش تکنیک های کارآمد سازی تعامل (پرامپت انجیرینگ)، آموزش ساخت و معرفی ابزارها در سطح کاربردی، آموزش ایجاد ابزار های شخصی شده، آموزش توسعه ابزارهای موجود یا مشابه، پژوهش و ایجاد ابزار های نوین خلاقانه، پژوهش علم محور ناظر به مسأله و پژوهش علمی تقسیم نمود و بر حرکت به سمت سطوح بالاتر در راستای استفاده کارآمد از توانمندی های همکاران هیات عامی و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تاکید نمود.

سپس سخنرانان مدعو نشست آموزش هوشمند به بیان نظرات خود و بسط و بررسی اقدامات انجام شده در این زمینه پرداختند.

حجت‌الاسلام اکبری‌اقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه‌طباطبائی، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه انفجار بندر شهید رجایی، افزود: در ادبیات حکمرانی، بحث دیجیتال و رهبری هوشمند مطرح است. یکی از خروجی‌های این نشست رسیدن به تعریف بومی با بیان علوم انسانی می‌باشد. در آموزش هوشمند توجه به مشارکت و تعامل بین استاد و دانشجو مطرح است.

اکبری‌اقدم با اشاره به هدف آموزش هوشمند که کارآمدی بیشتر نظام آموزشی است، افزود: هدف ما این است که اثرگذاری آموزش بالا رود. ما به لحاظ نگاه ارزشی و زیست بومی باید به هوش مصنوعی توجه داشته باشیم.

دکتر مقامی، معاون دانشجویی دانشگاه، دیگر سخنران این نشست، با اشاره به پیشرفت صنعت هوش مصنوعی در صنعت و پزشکی، بیان داشت: در علوم انسانی، هوش‌مصنوعی پیشرفت زیادی نکرده و نمی‌توانیم رفتار دانشجو را براساس آن پیش‌بینی کنیم.

مقامی با اشاره به معایب استفاده مکرر از هوش‌مصنوعی توسط دانشجو، ادامه داد: در بحث استفاده مداوم از هوش‌مصنوعی، نگاه به عملکرد مغز تغییرات زیادی داشته و به جای اینکه توجه و تمرکز را بالا ببرد، خلاقیت و حل مسئله را نابود کرده است. دانشجو در ساختار سنتی از عملکرد هوش خودش استفاده می‌کرد، اما دانشجو الان خودش را جای هوش‌مصنوعی گذاشته است.

دکتر احمدی، رئیس دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ فناوری در استفاده از هوش‌مصنوعی و سوگیری آن، افزود: ما با استفاده از پلتفرمی که ساختیم، می‌توانیم کیس‌هایی تولید کنیم که مبتنی بر فرهنگ خودمان باشد.

احمدی با اشاره به مشکلات ارتباطی بین بیمار و پزشک، افزود: در بحث مهارت‌های بالینی در ارتباط مشکل داریم؛ می‌توانیم از هوش مصنوعی در ارتباط بیمار با پزشک مبتنی بر فرهنگ ایرانی استفاده کنیم. همچنین با بیان اینکه قلب آموزش پزشکی، آموزش مهارت‌های بالینی است، ادامه داد: ما می‌توانیم در حوزه هوشمندسازی در حوزه دانشگاه و آموزش کارهایی انجام دهیم.

در ادامه مهندس شهبازی، رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان سراسر کشور، با اشاره به چرایی رفتن به سمت هوش مصنوعی در آموزش، افزود: نیازهای جدید آموزشی در حوزه شخصی‌سازی آموزش، ما را به سمت هوش‌مصنوعی سوق داده است.

شهبازی در ادامه به اهمیت مسئله ارزشیابی آموزشی پرداخت و گفت: در ارزشیابی آموزشی، بالابردن کیفیت سوالات و تقلب در پلتفرم‌های آنلاین، مسئله مهمی است. شهبازی با اشاره به بعد اقتصادی این پلتفرم‌ها، ادامه داد: گام بعد حرکت به سمت انتخاب مدل است که می‌توانیم از مدل‌های بزرگ استفاده کنیم یا مدل بومی بسازیم که با هوش‌مصنوعی می‌توانیم هزینه طراحی سوالات امتحانی را تا ۷۰ درصد کاهش بدهیم.

دکتر بحرانی، مدیر گروه رایانه، با اشاره به اهمیت ادغام هوش مصنوعی در برنامه، گفت: آموزش هوش‌مصنوعی در دانشگاه‌ها به نقطه مناسب نرسیده است. وی افزود: ما دوره‌هایی برگزار می‌کنیم که صرفا کاربری استفاده از چت جی‌پی‌تی را آموزش می‌دهند و نباید اسم آن را دوره هوش‌مصنوعی گذاشت، زیرا هوش‌مصنوعی گسترده‌تر است.

بحرانی در ادامه به چالش‌های هوش مصنوعی پرداخت و گفت: هوش مصنوعی چالش‌های سوگیری و ملاحظات اخلاقی و قانونی ایجاد کرده است. بنابراین استفاده‌کننده هوش مصنوعی باید نسبت به این مسائل آگاه باشد.

دکتر طوفانی نژاد معاون پژوهشی دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مفهوم «هوش افزوده» را در کنار هوش مصنوعی مطرح کرد و به اهمیت هوش مصنوعی در ارتقای آموزش پرداخت. وی توضیح داد که هوش افزوده، برخلاف هوش مصنوعی که جایگزین انسان می‌شود، به افزایش توانایی‌های انسان کمک می‌کند. این هوش مانند دستیاری قوی عمل می‌کند که فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و در نهایت انسان را ارتقا می‌دهد.

طوفانی نژاد بر این نکته تأکید کرد که هوش مصنوعی می‌تواند به مؤسسات، افراد، گروه‌ها و کشورها در رقابت کمک کند و نباید جایگزین انسان شود و قدرت تفکر انسان را از او بگیرد.

مهندس امین سعیدی، مدیر کل پردازش زبان طبیعی در معاونت ستاد فراداده مرکز ملی فضای مجازی، در ادامه به اهمیت بومی‌سازی و شخصی‌سازی هوش مصنوعی در آموزش هوشمند اشاره کرد. وی پیشنهاد داد که با ایجاد زیرساخت‌هایی مبتنی بر فضای اشتراکی داده، می‌توان اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و دغدغه‌های آموزش هوشمند را شناسایی کرد. سپس، بر اساس طرح درس استاد، یک مدل شخصی‌سازی‌شده برای او ایجاد نمود. این مدل می‌تواند شامل استفاده از مدل‌های آموزشی هوشمند، مدل‌های بومی برای تحلیل یادگیری، مدل‌های پیش‌بینی، و ابزارهایی برای بررسی افت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان باشد.

در انتها تعدادی از اساتید هیات علمی حاضر در نشست به بیان نظرات، پیشنهادات و سوالات خود از سخنرانان پرداختند و نشست با همفکری و جمع بندی کلی به پایان رسید.

نشست هم‌اندیشی آموزش هوشمند با هدف ارتقای کیفیت آموزش‌های دیجیتال و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی توسط مرکز یادگیری الکترونیکی معاونت آموزشی دانشگاه برگزار گردید و مورد استقبال اساتید قرار گرفت.


نظر شما :