معاون آموزشی دانشگاه در سخنانی که در این مراسم داشت، بر نقش کلیدی یادگیری مستمر، پیشگامی و کار تیمی در ارتقای نظام آموزشی دانشگاه تاکید کرد.
مرتضی طاهری با اشاره به ساختارهای فعال در مدیریت تحصیلات تکمیلی، دفتر برنامهریزی آموزشی، مرکز یادگیری الکترونیکی و دفتر آموزشهای آزاد تخصصی، اظهار داشت: «پیشبرد اهداف آموزشی تنها با همکاری تیمی و روحیه مسئولیتپذیری ممکن است. در فعالیتهای جاری، اعضای تیم بدون توجه به علاقه شخصی نسبت به موضوع، با احساس وظیفه و درک اهمیت کار گروهی، مسئولیتپذیری نشان میدهند و در اجرای برنامهها نقشآفرینی میکنند.»
وی افزود: «در اجرای همین برنامههای مناسبتی شاهد هستیم که همکاران از بخشهای مختلف، ازجمله تحصیلات تکمیلی، مهارتهای آزاد، دفتر برنامهریزی و سایر بخشهای ستادی، با همافزایی بالا در کنار هم قرار میگیرند تا اجرای دقیق برنامهها میسر شود. این همکاری مثالزدنی، الگویی از یک پازل هماهنگ است که در نهایت به نتیجهای مؤثر و اثربخش منجر میشود.»
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه به نقش این سه شایستگی در سایر عرصههای آموزشی مانند مصاحبههای دکتری، آزمونهای سراسری و برنامهریزیهای اجرایی اشاره کرد و گفت: «اگر روحیه کار تیمی نباشد، فعالیتها یا به کندی پیش میروند یا اثربخشی لازم را نخواهند داشت. همافزایی حاصل از همکاری مؤثر افراد، منجر به نتایجی فراتر از جمع ساده تلاشها میشود. این تجربهای است که بارها در فرآیندهای مختلف دانشگاهی به چشم آمده است.»
طاهری یادگیری مستمر را یکی دیگر از شایستگیهای کلیدی در محیط اداری دانشگاهی برشمرد و خاطرنشان کرد: «ماهیت کارهای اداری خطر روزمرگی را در پی دارد؛ اما یادگیری مداوم، نه تنها مانع از یکنواختی و ملال میشود، بلکه به کارکنان انرژی، انگیزه و رضایت درونی میبخشد. یادگیری در دانشگاه فقط در قالب ادامه تحصیل تعریف نمیشود؛ بلکه بخش قابل توجهی از آن، غیررسمی است و از طریق تجربههای کاری، روابط بینفردی، ارتقای مهارتهای نرمافزاری و بهبود فرآیندها شکل میگیرد.» وی با بیان اینکه «تسلط بر ابزارهایی همچون نرمافزارهای اداری، اتوماسیون گلستان و ابزارهای هوش مصنوعی همچون ChatGPT میتواند بهرهوری را بهشدت افزایش دهد»، گفت: «کارکنانی که همواره در حال یادگیری هستند، در تعاملات شفاهی متقاعدکنندهترند، پیشگامتر عمل میکنند و در مسیر ارتقای شغلی نیز موفقتر ظاهر میشوند.»
معاون آموزشی دانشگاه در پایان با اشاره به شعار «بالندگی با آموزش هوشمند» که در دهه سرآمدی آموزش معرفی شده است، یادآور شد: «کیفیت، یعنی پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مخاطبان. همانگونه که ابزارهای روزمره ما با تغییر نیازها تغییر میکنند، خدمات آموزشی نیز باید همواره در حال تطبیق و بهبود باشد. دانشجویان، همکاران و اعضای هیئت علمی انتظار دارند خدماتی متناسب با نیازهای نوظهور دریافت کنند؛ و این هدف تنها از مسیر یادگیری مستمر و ارتقای توانمندیها محقق خواهد شد.»
نظر شما :