پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کل کشور

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۵۳۲ اخبار آموزشی
تعداد بازدید:۱۶۷
پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کل کشور به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وزارت علوم و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.
پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کل کشور

پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور امروز شنبه ۹ شهریور ماه با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، زاهدی استاندار، آیت الله عابدینی امام جمعه، داوود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی آغاز بکار کرد.

سید ابوالحسن نائینی،رئیس  دانشگاه در آیین افتتاح این همایش با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: این دو شهید بزرگوار با روحیه انقلابی و خدمت به مردم در تاریخ جاودان شدند.
سید ابوالحسن نایینی افزود: دانشگاه بین المللی امام خمینی مزین به نام بزرگمرد جهان معاصر و به تعبیر مقام معظم رهبری آبروی نظام است.
وی گفت: این اجلاس نوید دهنده حرکتی منسجم و هدفمند در مسیر بالندگی کشور و بی شک روحیه بخش جامعه دانشگاهی در تحقق رشد علمی خواهد بود.
دکتر نایینی ادامه داد: توسعه رشته های کارآفرین ، تقویت مهارت‌ افزایی ، اصلاح برنامه های آموزشی، محتوای آموزشی، شیوه های آموزشی و تقویت ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها در این اجلاس مورد بررسی و راهکارهای عملیاتی تدوین می شود تا در برنامه‌های راهبردی آنها ها مورد نظر قرار گیرد.
وی گفت: رسالت وزارت علوم به همراه دانشگاه ها در تربیت علمی و اخلاقی دانشجویان و اهمیت دو مقوله علم و ایمان و تقویت آنها در دانشگاه، دغدغه و سرلوحه کار مسئولان و مدیران دانشگاه بوده و امیدواریم برگزاری این اجلاس ها موجب ارتقای هرچه بیشتر نظام کیفی فعالیت های دانشگاهی شده و در رفع نیازهای کشور راه گشا باشد.

 معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: ورود به عرصه دیپلماسی علمی و بین المللی سازی در آموزش از مهم ترین سیاست های معاونت آموزشی وزارت علوم است که باید با تدوین برنامه های موثر به آن دست یابیم.
علی خاکی صدیق  افزود: در حوزه معاونت آموزشی آموزش، فناوری و بین المللی سازی از جمله زمینه های کلیدی فعالیت است که در میان آنها آموزش نقش محوری را دارد.
وی اضافه کرد: اخلاق پژوهشی و اخلاق علمی، بین المللی سازی و ورود به عرصه های دیپلماسی علمی از محورهای کلیدی در وزارت علوم ست.
خاکی صدیق ادامه داد: اگر بخواهیم سکان دار آموزش باشیم کار ما روان سازی و تسهیل امور است که البته باید با نظارت بر کیفیت همراه باشد.

وی همچنین بر رتبه بندی دانشگاه ها تاکید کرد و ادامه داد:رتبه بندی دانشگاه ها گرچه مزیت هایی دارد اما می تواند آفاتی هم داشته باشد و نباید آموزش را کمرنگ کند چون معمولا رتبه بندی های دانشگاه ها کمتر به آموزش توجه دارند.

خاکی صدیق یادآور شد: یکی دیگر از محورهای کار معاونت آموزشی، مدیریت آموزش در راستای راهبرد های کلان وزارت علوم است که از میان آنها می توان به برنامه ریزی برای راه اندازی رشته های جدید اشاره کرد.
وی افزود: البته باید با توجه به نیازهای کشور به برنامه های جدیدی که جایگزین رشته های کم تقاضا شوند پرداخته شود.خاکی صدیق اظهار داشت: ظرفیت پذیرش هم باید متناسب با امکانات و در راستای رفع نیاز کشور و نه ایجاد کلاس باشد.وی تاکید کرد: رشته های بین رشته ای هم باید به طور دقیق تعریف شوند و مباحث مهارت آموزی نیز مورد توجه قرار گیرد تا هم اساتید و هم دانشجویان توانمندتر شوند.

خاکی صدیق همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه در اقتصاد آموزش عالی، آموزش نقش کلیدی در کشور دارد گفت:در ایران بخش اعظم درآمدهای دانشگاه از آموزش است که البته باید آسیب های آن را برطرف کرد.
وی افزود: باید در دانشگاه ها علاوه بر آن که یک تعریف متمرکز در وزارت علوم وجود دارد باید تعریف دقیقی از کیفیت آموزشی برای هر دانشگاه به طور جداگانه ارایه شود.خاکی صدیق با اشاره به برنامه های در حال انجام نیز افزود:تدوین مبانی و سند اخلاق آموزشی، ارایه راه حل های تقویت علوم پایه، افزایش کیفیت دوره های تحصیلات تکمیلی، کیفیت و نظارت در دوره های بین المللی و جذب دانشجویان خارجی که اگر تغییر نکند تاثیزی در توسعه دیپلماسی آموزشی ایران نخواهد داشت از مهم ترین برنامه های معاونت آموزشی وزارت علوم است.

 


نظر شما :