برگزاری اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه های کشور

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۵۵۹ اخبار آموزشی اطلاعیه‌های مهم آموزشی
تعداد بازدید:۹۸۷
پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.
برگزاری اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه های کشور
پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

 

این اجلاس که با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد، «واکاوی و ارزیابی سیاست های آموزش عالی در حوزه آموزشی با ارایه راهکارهای پیشنهادی» را در دستور کار خود قرار داد.
در آیین گشایش این رویداد که صبح شنبه نهم شهریور ۹۸ برگزار شد، افزون بر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، آیت الله عابدینی امام جمعه، داوود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان آموزشی دانشگاه‌های سراسر کشور حضور داشتند.
دکتر سیدابوالحسن نایینی (رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین) در آئین افتتاحیه این همایش با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: این اجلاس نویددهنده حرکتی منسجم و هدفمند در مسیر بالندگی کشور و بی شک روحیه‌بخش جامعه دانشگاهی در تحقق رشد علمی خواهد بود.
دکتر نایینی ادامه داد: توسعه رشته‌های کارآفرین، تقویت مهارت افزایی، اصلاح برنامه های آموزشی، محتوای آموزشی، شیوه‌های آموزشی و تقویت ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها در این اجلاس مورد بررسی و راهکارهای عملیاتی تدوین می‌شود تا در برنامه‌های راهبردی آن‌ها موردنظر قرار گیرد.
وی گفت: رسالت وزارت علوم به همراه دانشگاه‌ها در تربیت علمی و اخلاقی دانشجویان و اهمیت دو مقوله علم و ایمان و تقویت آن‌ها در دانشگاه، دغدغه و سرلوحه کار مسئولان و مدیران دانشگاه بوده و امیدواریم برگزاری این اجلاس‌ها موجب ارتقای هرچه بیشتر نظام کیفی فعالیت‌های دانشگاهی شده و در رفع نیازهای کشور راه گشا باشد.
عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین نیز در این اجلاس گفت: قزوین ظرفیت‌های زیادی در تاریخ و فرهنگ و علم و ادب دارد و سابقه هزاران ساله آن در تمدن بشری و ۵۰ سال پایتختی یک ویژگی خاصی به آن بخشیده است.
وی افزود: به دلیل این قابلیت‌ها اولین شهر صنعتی و اولین دشت کشاورزی در این استان ایجاد شد و در بخش آموزش عالی و موقعیت دانشگاهی بیش از ۶۵ مؤسسه و دانشگاه در استان فعالیت دارند و دانشگاه بین المللی امام خمینی به عنوان بزرگترین دانشگاه با پذیر ش دانشجوی خارجی و دانشگاه آزاد به عنوان قطب رباتیک سرآمد مراکز علمی کشور است.
استاندار قزوین تصریح کرد: با ایجاد شتابگر ملی و چشمه نور که در استان در حال احداث است و نیز استقرار شعبه دانش بنیادین پارک علم و فناوری از ظرفیت‌های ارزشمند این استان است و در آینده به یک مرکز بزرگ علمی کشور تبدیل خواهد شد.
زاهدی گفت: از نگاه دینی تزکیه بر تعلیم و تربیت مقدم است و خوشبختانه این موضوع در دانشگاه‌ها نیز جدی گرفته شده است.وی اظهار امیدواری کرد با رویکرد جدید آموزش عالی به کیفیت بخشی و بازنگری در رشته‌ها زمینه تقویت شرکت‌های دانش بنیان و مهارت افزایی و تولید ثروت از علم مهیا شود.
شایان ذکر است پس از سخنرانی های افتتاحیه، سه محور ویژه از سوی سه سخنران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر جعفر توفیقی (رئیس پژوهشگاه نفت و وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری) در سخنانی به ارزیابی سیاستهای آموزش عالی در چهار دهه گذشته و توصیف وضعیت موجود آموزش عالی پرداخت.
در ادامه، دکتر محمدرضا آهنچیان (مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی) ضمن ارائه گزارشی از فرایندهای طی شده اظهار داشت: راهبرد کلان وزارت علوم متعادل سازی، هماهنگی و پیشبرد برنامه‌های آموزشی است.
دکتر آهنچیان با تاکید بر سیاست های مد نظر وزارت علوم و مجلس بیان داشت: این سیاست ها با تاکید بر شعار سال کشور حمایت از تولید و کالای ایرانی و تاکید بر شعار وزارت علوم اشتغال زایی و مهارت افزایی در دستور کار بوده است و پیاده سازی و اجرای طرح «مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان» به جدیت از سوی دانشگاه ها دنبال شده و اقدامات ارزشمندی در این زمینه رخ داده است.
وی افزود: سیاست‌های وزارت علوم، حمایت از رونق تولید، کمک به ایجاد اشتغال، مهارت افزایی دانشجویان، شناسایی مشکلات و آسیب‌ها، شناسایی خطاها و ارزیابی دقیق برنامه‌ها در اولویت برنامه‌های وزارت علوم است.
مدیرکل برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مهمترین برنامه‌ها ارزیابی سیاست‌ها و استفاده از ایده‌ها و راهکارهای عملی برای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه هاست.
وی اضافه کرد: اشتغال پذیری و مهارت افزایی محور کار ما در سال جاری است و در این اجلاس به محورهای مهمی پرداخته خواهد شد و امیدواریم دستاوردهای عملی داشته باشد.
دکتر احد فرامرز قراملکی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) نیز سخنران دیگر اجلاس بود که در سخنانی به تشریح مقوله «اخلاق آموزشی» پرداخت.
در نیمروز دوم این اجلاس، شش نشست تخصصی ویژه برگزار شد.
«برنامه ریزی درسی»، «مقررات و آئین نامه های آموزشی»، «پذیرش دانشجو و استعدادهای درخشان»، «ارتباطات بین المللی»، «گسترش آموزش عالی» و «سیاست های آموزشی مبتنی بر آینده پژوهی» محورهای نشست های تخصصی ششگانه ای بود که به صورت جداگانه و با نام نویسی قبلی شرکت کنندگان برگزار شد.


نظر شما :