معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در جمع استادان معارف اسلامی:استادان معارف نماد اخلاق و عمل در محیط دانشگاه هستند/ لزوم ارائۀ باکیفیت دروس تخصصی و عمومی

تعداد بازدید:۸۳۹
استادان معارف نماد اخلاق و عمل در محیط دانشگاه هستند/ لزوم ارائۀ باکیفیت دروس تخصصی و عمومی
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در جمع استادان معارف اسلامی:استادان معارف نماد اخلاق و عمل در محیط دانشگاه هستند/ لزوم ارائۀ باکیفیت دروس تخصصی و عمومی

شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با همراهی حجت الاسلام صادق اکبری اقدم، رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و یوسفی نژاد، معاون آموزشی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها با جمعی از استادان معارف اسلامی دیدار و گفت و گو کردند.

 احمدوند در این نشست به تعریفی از دانشگاه باکیفیت به عنوان‌ هدف و چشم انداز همۀ فعالیت های حوزه آموزش پرداخت و  گفت: دانشگاه باکیفیت، دانشگاهی است که از یک نظام آموزشی قابل رقابت در سطح ملی، منطقه ای و جهانی برخوردار باشد. دانش آموختگانی شاغل و موثر در توسعه کشور و  متخلق به اخلاق حرفه ای آکادمیک داشته باشد. دانشجویانی در تراز جهانی با تسلط بر حداقل یک زبان بین المللی تربیت کند. تولیدکننده علم کاربردی و تامین کنندۀ دانش مورد نیاز جامعه و اقتصاد باشد.

 او بیان کرد: این چنین دانشگاهی باید توانا در حل چالش های ملی و حتی بین المللی باشد و در اندیشه ورزی و نظریه پردازی فعال باشد. در نهایت چنین دانشگاهی مورد اعتماد جامعه، کارآفرین و مشکل گشا خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه خاطرنشان کرد: تحقق چنین دانشگاهی بر ارکان مهمی استوار است که هر رکنی ویژگی های خود را دارد. یک رکن آن، استاد است؛ استاد که ستون استوار دانشگاه و محور و مدار همه فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، بین المللی و فناوری است باید واجد ویژگی های خاصی باشد.

او رکن دوم را دانشجوی مستعد، علاقه مند و خواهان دانش اندوزی به معنی واقعی کلمه عنوان کرد.

احمدوند ادامه داد: رکن سوم آن، برنامه ریزی دقیق درسی است که به روز، مدرن، و همگام با نیازهای داخلی و تحولات جهانی است. منابع مالی، انسانی، لجستیکی و تجهیزاتی هم رکن چهارم هستند. برای ورود به فاز دنیای جدید محیط دانشگاه باید مجهز به تکنولوژی ها و تجهیزات نوین هم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در میان این ارکان، استادان نقش بسیار مهمی دارند که باید از طریق ارتقای توانمندی های فنی و حرفه ای آنها به خوبی از عهده ایفای این نقش برآیند. استادان معارف البته در این‌ میان وضعیت دشوارتری دارند، چون‌ هم‌ باید نماد اخلاق و عمل در محیط دانشگاه باشند و هم نماد عرضۀ باکیفیت دروس تخصصی و عمومی که عهده دار تدریس آن هستند.

معاون آموزشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در جمع استادان معارف اسلامی دانشگاه برای ارتقای وضعیت کلاس های دروس عمومی برخی از انتظارت معاونت آموزشی از استادان معارف را برشمرد.

او گفت: نخست آنکه باید برای اداره کلاس، برنامۀ منسجم و‌ منظم داشته باشند. مسئله طرح درس که این روزها در همه جای دانشگاه  با جدیت مطرح و پیگیری می شود و ما مصمم هستیم که هیچ استادی بدون طرح درس وارد کلاس نشود به واقع نقشۀ اداره کلاس است. بین سرفصل ( Syllabus ) و طرح درس (lesson plan و Course outline ) این تفاوت وجود دارد که سیلابس به شما می گوید در کلاس چه چیزی بگویید ولی طرح درس می گوید چگونه کلاس را مدیریت کنید تا مطلبتان را به بهترین شکل بیان کنید و به مخاطب برسانید.

او تاکید کرد: استادان معارف تلاش کنند که حتماً با طرح درس به کلاس بروند. طرح درسی که سه عنصر آن خیلی مهم است. یکی، تبیین اهداف یا نتایج قابل انتظار از درس. دوم، بخش ها و فصل هایی که محتوای کلاس شما در یک دوره ۱۶ هفته ای به آن تقسیم می شود و سوم، محتوای مطالبی که قرار است بیان شود.

احمدوند اضافه کرد: انتطار دوم، ارائۀ درس با روش های جدید، به روز و علمی برای دانشجو است. امروزه در همۀ دنیا تدریس با تکنیک های بسیار جدید عرضه می شود. مثلاً استفاده از پاورپوینت و ارائه تصاویر، نمودارها، دیاگرام ها و… که در کلاس می تواند هدف درس را سریعتر تحقق بخشد. انتطار این است که همه  در کلاس های ارتقای توان حرفه ای استادان که به این منظور پیش بینی و از سوی این معاونت برنامه ریزی و اجرا  می شود شرکت کنند و استفاده از این فنون جدید تدریس را فراگیرند و به کار ببندند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه اظهار کرد: انتظار سوم، استفاده از منابع قوی در کلاس است. دانشجویانی که دورۀ پُر زحمت دبیرستان را طی کرده و وارد دانشگاه علامه طباطبائی شده اند حتماً دانشجویانی مستعد، شاخص و با رتبه های بالای کنکور سراسری بوده اند به طوری که ده ها و حتی صدها کتاب معتبر را خوانده اند تا به اینجا رسیده اند. حال اگر ما منابع قوی در کلاسهایمان معرفی نکنیم و کلاسمان را منبع محور پیش نبریم و صرفاً به برخی جزوه های ساده و مباحث شفاهی اکتفا کنیم، آنها را دچار یأس، سرخوردگی و فاصله گرفتن از کلاس خود می کنیم. بنابراین معرفی و تمرکز بر منابع قوی و معتبر از نویسندگان صاحب نام در ارتقای کیفی کلاس های ما بسیار موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: انتظار چهارم، روشمند کار کردن در کلاس است. روش هایی که استادان معارف که تجربه تحصیل در حوزه و نظام مباحثه را دارند می توانند در کلاس در پیش بگیرند، اگر درست به کار گرفته شود و با شرایط امروزی اجرا شود می تواند هم قدرت درس‌خوانی دانشجویان، هم توان دیالوگ و گفت‌وگوی آنها را و هم ظرفیت درک مطلب دانشجویان را بالا می برد.

احمدوند اظهار کرد: امروزه در برخی دانشگاه های معتبر اروپایی در حوزه اندیشه سیاسی که من مطلع هستم همین روش در کلاس ها به کار می رود، یعنی کلاس متن محور است. استاد مثلاً کتاب هگل را جلویش می گذارد و خط به خط می خواند و گاهی یک‌ جلسه برای یک خط کتاب توصیح می دهد. اگر منابع ما در کلاس معتبر باشند این روش می تواند دانشجو را به کلاس و درس ما جذب کند.

گفتنی است، در پایان این نشست، معاون دانشجویی دانشگاه به سوالات استادان معارف در موضوعاتی چون طرح درس، تعیین مکان هایی برای ارائۀ مشاوره به دانشجویان علاقه‌مند و پرسشگر، وضعیت حق التدریس استادان مدعو و جذب استادان توانمند به این گروه، پاسخ دادند.








نظر شما :