معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی: حدود ۲۳۴ جذب جدید از سال ۹۲ تاکنون داشته‌ایم/ از لحاظ بررسی پرونده‌های ارتقا، بروز هستیم

تعداد بازدید:۸۹۲
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: از سال ۹۵ تاکنون با ۷۸ درصد از پرونده و ارتقا ۱۶۸ نفر موافقت شده است که از این تعداد شش نفر به مرتبه استادیاری، ۱۱۲ نفر به مرتبه دانشیاری و ۳۵ نفر به مرتبه استادی و همچنین ۱۵ نفر هم از موسسات خارج از دانشگاه ارتقا پیدا کرده اند.
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی: حدود ۲۳۴ جذب جدید از سال ۹۲ تاکنون داشته‌ایم/ از لحاظ بررسی پرونده‌های ارتقا، بروز هستیم

معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: از سال ۹۵ تاکنون با ۷۸ درصد از پرونده و ارتقا ۱۶۸ نفر موافقت شده است که از این تعداد شش نفر به مرتبه استادیاری، ۱۱۲ نفر به مرتبه دانشیاری و ۳۵ نفر به مرتبه استادی و همچنین ۱۵ نفر هم از موسسات خارج از دانشگاه ارتقا پیدا کرده اند.

به گزارش عطنا، شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص هیئت ممیزه دانشگاه گفت: به طور معمول همه کشورها در شرایط رقابتی امروز، تلاش می کنند از همه ظرفیت ها و امکانات مادی و معنوی، به ویژه نخبگان خود استفاده کنند تا از فرایند رقابتی بر سر توسعه، که در همه جهان مطرح است عقب نمانند. در این میان اعضای هیئت علمی به عنوان مهمترین بخش نخبگان یک جامعه مورد توجه جدی همه کشورها هستند. هر استادی که وارد دانشگاه می شود، از همان ابتدا نیم نگاهی به پیشرفت خود دارد و به همین دلیل تلاش می کند تا زودتر پله های ترقی را طی کند.

وی با اشاره به اینکه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه بر اساس آیین نامه مصوب شرای انقلاب فرهنگی که از سال ۹۵ ابلاغ شده است، انجام می شود، افزود: هیات ممیزه دانشگاه از نخبگان و چهار رکن شامل هیئت، کمیسیون تخصصی، کمیته منتخب و کمیسیون فرهنگی تشکیل شده است و هر استاد برای ارتقا باید از این چند مرحله باید عبور کند. فرآیند ارتقا اعضای هیئت علمی به این صورت است که ابتدا کارگروه تخصصی منتخب دانشکده ها با حضور رئیس دانشکده، معاون آموزشی، مدیر گروه و سه استاد متخصص در رشته فرد متقاضیان داخل یا خارج دانشگاه با مرتبه دانشیار به بالا که در ارتقا به استادی حداقل دو نفر از آنها استاد تمام هستند، شکل می گیرد. استادان بر مبنای آیین نامه ارتقا، فرم های ارتقا را پر می کنند. درخواست و مستندات ارتقا در کارگروه منتخب دانشکده به دقت مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد و در صورت تایید برای کمیسیون تخصصی ارسال می شود. اعضای کمیسیون انتخابی هستند و از بین دانشکده ها انتخاب می شوند.

احمدوند ادامه داد: این کمیسیون ها بر اساس حوزه تخصصی تشکیل می شود. به طور مثال ممکن است حوزه علوم اجتماعی و حقوق و علوم سیاسی در یک حوزه و رشته های اقتصاد و آمار در حوزه دیگری قرار بگیرند. بعد از بررسی تخصصی استادان هم رشته متقاضی در کارگروه تخصصی دانشکده، در مرحله دوم پیش از کمیسیون تخصصی هیات ممیزه، ماده فرهنگی در کمیسیون فرهنگی دانشگاه متشکل از رئیس دانشگاه به عنوان رئیس کمیسیون، دبیر هیئت ممیز، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاون فرهنگی دانشگاه و یکی از اعضای هیئت علمی با مرتبه حداقل دانشیار طرح می شود و در صورت کسب امتیاز لازم و تایید به کمیسیون تخصصی هیئت ممیزه ارسال می شود.

وی افزود: برای ارتقا هر استاد، عملکرد وی در چهار حوزه فعالیت های فرهنگی،آموزشی، پژوهشی و اجرایی مورد سنجش قرار می گیرد و با عبور از این مراحل به هیئت ممیزه می رود. هیات ممیزه از رئیس دانشگاه به عنوان رئیس هیئت، معاون آموزشی به عنوان دبیر و معاون پژوهشی و ۱۳ تا ۲۱ نفر از اعضای هیئت علمی تمامی دانشکده ها با مرتبه حداقل دانشیاری تشکیل شده است. از مجموع اعضای حقیقی حداقل نصف به علاوه یک نفر باید حتماً استاد تمام باشند. مهمترین کار هیات ممیزه دانشگاه بررسی درخواست ارتقا مرتبه اعضای هیئت علمی است. البته کارهای دیگری مانند احتساب سنوات یا بررسی پایه های تشویقی نیز در این هیات انجام می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: مطابق مقررات تمام تصمیمات با رای مخفی انجام می گیرد و هیچ زمینه اعمال نفوذی در هیئت ممیزه وجود ندارد. البته بحث و رایزنی وجود دارد، گفت و گوهای بسیاری درباره یک درخواست استادی انجام می شود و نماینده های دانشکده که آنجا حضور دارند درباره درخواست های آن دانشکده توضیح می دهند. در نهایت رای گیری انجام می شود و در صورت کسب موافقت نصف به علاوه یک نفر از اعضا، با درخواست موافقت می شود. در غیر این صورت دلایل عدم موافقت به صورت مستند و شفاف به فرد متقاضی اعلام می شود تا در صورت امکان نسبت به رفع یا تقویت موارد اقدام کند و درخواست دوباره را به کارگروه تخصصی دانشکده ارائه دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۵ تا کنون با ۷۸درصد درخواست های ارتقا موافقت شده است. البته برخی از درخواست ها چندبار در کمیته، کمیسون تخصصی و هیئت ممیزه مطرح شده است و پس از تقویت و رفع نواقص، مورد بررسی مجدد و موافقت قرار گرفته است. به عبارت دیگر در این مدت پنج ساله با درخواست ۱۶۸ نفر موافقت شده است که از این تعداد شش نفر به مرتبه استادیاری، ۱۱۲ نفر به مرتبه دانشیاری و ۳۵ نفر به مرتبه استادی و همچنین ۱۵ نفر هم از موسسات خارج از دانشگاه ارتقا پیدا کرده اند. اما به این معنی نیست که بقیه پرونده ها به طور کامل رد شده اند، بلکه دلایل عدم موافقت به صورت مستند و شفاف به فرد متقاضی اعلام می شود تا در صورت امکان نسبت به رفع یا تقویت موارد اقدام کند و درخواست دوباره را به کارگروه تخصصی دانشکده ارائه دهد.

احمدوند در ادامه سخنان خود گفت: فرآیندها و آیین نامه های ارتقا هر چند سال بازنگری می شوند و بعد از مشخص شدن مسائل و نقاط ضعف آیین نامه و بازتاب آن به مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه در وزارت علوم آرام آرام تغییر پیدا می کند. به طور مثال در آیین نامه فعلی نسبت به آیین نامه قبل حداقل امتیاز مقاله علمی و پژوهشی برای ارتقا به مرتبه دانشیاری از پنج به ۲۵ و برای ارتقا به استادی از ۷.۵ به ۴۰ امتیاز افزایش یافته است.

وی با اشاره نظارت بر عملکرد هیئت ممیزه دانشگاه از طرف مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم و سازمان بازرسی، افزود: در صورتی که فردی شکایت داشته باشد به هیات نظارت وزارت علوم مراجعه می کند و آن هیات بعد از بررسی، رای نهایی را صادر می کند. تا کنون تنها یک بار از هیئت ممیزه دانشگاه شکایت شده که در همان یک بار هم رای هیئت ممیزه دانشگاه تایید شده است. هیئت ممیزه دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل عملکرد مطلوب، به عنوان هیئت معین قلمداد شده و درخواست های تعدادی از موسسه های فاقد هیئت ممیزه مانند سازمان سمت، سازمان سنجش، بخش ستادی وزارت علوم و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور را بررسی می کند. حتی در برخی موارد، پرونده هایی که دچار اختلاف فراوان می شوند از طرف هیئت ممیزه مرکزی یا معاونت حقوقی وزارت علوم برای هیئت ممیزه این دانشگاه ارسال می شود. بخش عمده ای از این اتفاق خوب به دلیل عملکرد خوب هیئت ممیز دانشگاه در سال های گذشته بوه است.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اعلام کرد: اگر پرونده ای به هیئت برسد و آن پرونده دیر بررسی شود، در اصل حق افرادی که باید ارتقا بگیرند تضعیف می شود. بنابراین اصرار دانشگاه بر این است که همه پرونده ها در اسرع وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن بررسی شوند. این دانشگاه از لحاظ بررسی درخواست های ارتقا علمی استادان در هیئت ممیزه بروز است و تمام درخواست های رسیده تعیین تکلیف شده اند و این کار بسیار بزرگی است چرا که پرونده های ارتقا بسیار سنگین و زمان بر هستند.

وی در خصوص پرونده ارتقا و نحوه بازنشستگی استادان گفت: مطابق قوانین وزارت علوم اگر زمان بازنشستگی استادی بعد از شروع ترم باشد تا پایان ترم به استاد مهلت داده می شود. چون برای این استاد کلاس در نظر گرفته شده است و دانشجویان واحدهای خود را با آن استاد گرفته اند، پس در عمل بازنشستگی او تا پایان ترم به تعویق می افتد. همچنین اگر فرد قبل از بازنشستگی پرونده خود را برای ارتقا ارسال کرده باشد آن پرونده مورد بررسی قرار می گیرد و به طور طبیعی به وی مهلتی داده می شود تا پرونده خود را کامل کند. اگر پرونده تکمیل شود و پس از بررسی هیئت ممیزه با ارتقا استاد موافقت کند، بر اساس مقررات موجود دانشیار می تواند تا ۶۷ سال و استاد تا ۷۰ سال به خدمت خود ادامه دهد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملکرد هیئت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه گفت: جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرآیندی طولانی و ۱۲ مرحله ای دارد. در ابتدا دفتر جذب مرکزی وزارت عتف (علوم, تحقیقات و فناوری)، فراخوانی به دانشگاه ها ارسال می کند که این فراخوان سالی دوبار در شهریور ماه و بهمن ماه اعلام می شود. روش اعلام به این صورت است که دفتر جذب مرکزی وزارتخانه، نامه ای به دانشگاه ها ارسال می کند تا آنها نیارمندی های خود را اعلام کنند. این نامه از طرف دبیرخانه جذب دانشگاه به دانشکده ها ابلاغ می شود تا با نزدیک شدن به زمان مقرر نیازمندی های خود را به این دبیرخانه اعلام کنند. البته ناگفته نماند که همه آن نیازمندی ها برآورده نمی شود، چون ممکن است دانشگاه مجوز جذب ۵۰ نفر را داشته باشد ولی دانشکده ها برای جذب ۷۰ نفر تقاضا دهند. بنابراین نیازمندی ها با ملاحظات خرد و کلان دانشگاه در دبیرخانه جذب دسته بندی می شوند و با رئیس دانشکده ها رایزنی و گفت و گو می شود که از تقاضاها کم کنند تا به تعداد مجوز اعلام شده برسد. یا اینکه در یک گروه آموزشی نسبت استاد به دانشجو ممکن است به عنوان مثال ۳۰ باشد اما در گروهی دیگر ۱۵ باشد که در چنین مواردی دبییرخانه جذب برای ارتقا کیفی وضعیت گروهی که نسبت استاد به دانشجو خوبی ندارد را به این گروه می دهند که نسبت استاد به دانشجوی مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: بعد از اطلاع رسانی، سایت برای بارگذاری اطلاعات داوطلبان با شرایط لازم باز می شود و داوطلبان اطلاعات خود را در سایت بارگذاری می کنند. بعد از این مرحله دفتر مرکزی جذب وزارت عطف اطلاعات را جمع بندی و برای دبیرخانه جذب دانشگاه ارسال می کند، این اطلاعات  بر اساس احراز شرایط غربال و برای دانشکده ها ارسال می شود. دانشکده ها در جلسات مصاحبه به نخستین پذیرفته شدگان نمره می دهند. بعد از آن کارگروه دیگری بنام کارگروه بررسی توانمندی های علمی که شامل دبیر جذب، رئیس دانشکده، مدیر گروه مربوطه و دو نفر از اعضا منتخب همان گروه است، عملکرد همه گروه ها را در مورد نمره های در نظر گرفته شده بررسی می کنند.

احمدوند افزود: کارگروه دیگری نیز بنام کارگروه صلاحیت عمومی وجود دارد که در آن توانمندی های آموزشی فرد انتخاب شده و همچنین منش او از لحاظ روانی، اخلاقی، دینی مورد سنجش قرار می گیرد. اگر فردی از این کارگروه هم سربلند بیرون آمد به دفتر مرکزی جذب وزارت عتف معرفی می شود. بعد از آن، پرونده های متقاضیان نیز برای بررسی به دفتر مرکزی جذب وزارت عتف ارسال می شود تا از این میان برای متقاضیانی که پاسخ استعلام های آنها مثبت بوده، تاییدیه صادر شده و برای دریافت ردیف استخدامی به سازمان امور استخدامی کشور معرفی شوند.

وی با اعلام اینکه دانشگاه از سال ۹۲ تا کنون، ۲۳۴ نیرو جذب کرده است، گفت: مراحل جذب ۴۶ نفر از متقاضیان نیز که در دو فراخوان سال گذشته شرکت کرده بودند به طور کامل انجام شده است و در حال دریافت ردیف استخدامی از سازمان امور استخدامی کشور و صدور احکام از طرف دانشگاه هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به عملکرد قابل قبول دانشگاه در آموزش مجازی، افزود: در حوزه آموزش مجازی ما هیچ تجربه ای از قبل نداشتیم و بخش مهمی از این موفقیت محصول جذب استادان جوان و آشنا به دانش های جدید، توان ارتباطی بالا و زبان انگلیسی بود. ریشه همه چیز در دانشگاه جذب هیات علمی توانمند، مستعد و متعهد در تمامی ساحت های علمی و اخلاقی است. اگر دانشگاه تلاش کند نیروهای خوب و با توانمندی های برتر را جذب کند تا سال ها می تواند با خیال آسوده به فعالیت های خود ادامه دهد. در حال حاضر معدل حضور استادان جدید در دانشگاه علامه طباطبائی ۱۲۰ ساعت در ماه است و این یعنی استاد ساعت های بیشتری در اختیار دانشجو است.

وی در پایان گفت: اعضای حاضر در کارگروه ها همه از نخبگان و فرهیختگان ارزشمند، سرمایه ها و استادان منصف و عادل هستند و دغدغه آنها این است، افردی انتخاب شوند که بتوانند سال های متمادی به دانشجویان و دانشگاه خدمت کنند. اعتقاد ما بر این است که دانشگاه علامه طباطبائی باید جزو سه دانشگاه برتر کشور باشد به همین دلیل باید افرادی را جذب کنیم که در هر تمامی محافل علمی داخلی و خارجی بدرخشند. همچنین از ویژگی های کم نظیر دانشگاه علامه طباطبائی این است که برای جذب افراد شایسته به این توجه نمی شود که کدام دانشگاه و دوره ای درس خوانده اند بلکه به تولیدات، عملکرد، شایستگی ها و توانمندی های علمی و اخلاقی فرد نگاه می شود. دانش آموختگان ما در کنار استادان جوان و توانمند باید آنقدر قوی باشند که دانشگاه، سازمان ها و نهادهای معتبر به دنبال جذب آنها باشند. خوشبختانه چند سالی است که در مسیر موفقیت و رشد هستیم و امیدواریم شایسته نامی که دانشگاه علامه طباطبائی دارد جایگاه علمی خود را بالا ببریم و دانشگاهی برای آینده باشیم و بتوانیم علوم انسانی را کاربردی و بسیاری از مشکلات را در سطح جامعه و کشور حل کنیم.


نظر شما :